Om skolan

Dahlstiernska gymnasiet i Mellerud delar en öppen och modern byggnad med Kulturbruket på Dal, Dalslands finaste scen. Lokalerna ligger centralt och är luftiga och fräscha. Här finns det stora möjligheter att utvecklas under gymnasietiden. Dahlstiernska är en liten gymnasieskola med cirka 140 elever, där varje individ blir sedd och där trivseln är hög. Vi är en ung skola som ständigt utvecklas.

Eleverna har stor möjlighet att påverka sin undervisning och elevrådet arbetar aktivt för en bra social miljö på skolan. För att du ska lyckas med dina studier har vi valt att satsa på små undervisningsgrupper i många kurser. Många elever trivs och får höga betyg. Det är vi stolta över. Kontakten mellan elever och lärare är god - vi skrattar och har roligt tillsammans, och det är en öppen dialog. Miljön är kreativ och familjär. Här kommer du snabbt in i en gemenskap med likasinnade.

Namnet "Dahlstiernska"

Skolan är uppkallad efter Gunno Dahlstierna, 1661-1709. Dahlstierna var född i Ör, strax utanför Dals Rostock, och är känd för sin diktning, främst dikter där han hyllade den svenska stormakten. Dahlstierna var den förste poet som skrev på dialekt, dalsländska. Dahlstierna var också lantmätare. I sitt arbete mätte han och tillverkade kartor över nuvarande norra Tyskland. Han var alltså både internationell och kreativ - något som vi vill ska känneteckna Dahlstiernska gymnasiet. Så han är en stolt dalslänning i vars spår vi följer!

Informationsvideo om skolan